Renault SCENIC i Grand SCENIC
Dzisiaj III generacja Renault Scenic jest jednym z przedstawicieli segmentu kompaktowych, rodzinnych vanów. Warto wiedzieć, że pierwsza generacja modelu właśnie ten segment tworzyła, gdyż był to pierwszy kompaktowy MPV w europejskiej historii motoryzacji. Scénic to skrót od Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, co można przetłumaczyć jako koncepcja samoistnego bezpieczeństwa w nowym innowacyjnym samochodzie. Samochód oficjalnie wprowadzony został na rynek w 1996 roku i został wybrany Europejskim Samochodem Roku 1997.
Scenic wyrósł z rodziny Megane i kolejne generacje ciągle są z tym samochodem technologicznie spokrewnione. Ale to pokrewieństwo jest tylko technologiczne - definicja samochodu w każdym przypadku jest bowiem zupełnie inna. Osobiście uważam, że jeżeli ktoś wybiera Megane Grandtour (kombi) i uważa, że kupił auto rodzinne, to nie ma racji. Megane Grandtour to - w uproszczeniu - po prostu Megane z większym bagażnikiem. A Scenic i Grand Scenic to zupełnie inny pomysł na samochód. To kompaktowe wymiary zewnętrzne podobnie jak w Megane, ale wygoda, modułowość i przestronność jest podobna jak w Renault Espace. Co ważne, cena jest bliża Megane niż Espace. Jako że prywatnie jeżdżę Grand Scenic’em, poniżej w kilku słowach pozwolę sobie uzasadnić swój wybór.
Fotele. Trzy miejsca w II rzędzie są niezależne, a pasażerowie mają do swojej dyspozycji stoliki zamontowane z tyłu przednich foteli. W niezależnych fotelach lepiej montuje się foteliki dla dzieci - zwłaszcza te, które nie są mocowane złączami typu ISOFIX. Scenic jest 5-osobowy. Grand Scenic ma aż siedem foteli, z czego dwa fotele III rzędu są rozkładane z płaskiej podłogi bagażnika. Fotele II rzędu można przesuwać, składać (stolik) lub wyciągnąć - każdy z osobna. Przedni fotel pasażera po złożeniu może pełnić funkcję stolika lub ułatwiać przewożenie długich przedmiotów. Schowki i praktyczne drobiazgi. Samochód może mieć (w zależności od wersji) do 92 litrów praktycznych schowków.
Schowki są tam tam, gdzie w większości innych pojazdów (np. schowek przed pasażerem, schowki w drzwiach) ale też są unikalne dla modelu rozwiązania, jak schowki pod podłogą i schowki pod fotelami. Wewnętrzne lusterka wsteczne są dwa. Pierwsze - jak w każdym samochodzie. Drugie, to lusterko komunikacyjne, umożliwiające kontakt wzrokowy z pasażerami siedzącymi na tylnych fotelach. Kto ma dzieci, ten wie, co się może dziać w czasie jazdy na tylnej kanapie… Lepiej i bezpieczniej to widzieć w lusterku bez konieczności odwracania głowy. Z zewnątrz Scenica w ciepłe dni można poznać m. in. po tym, że nie ma na tylnych szybach przylepionych misiów i kotków z przyciemnionej folii. Czemu? Bo zwykle ma przyciemnione szyby i żaluzje, które chronią wnętrze przed nasłonecznieniem.
Scenic oferuje wyjątkowy komfort kierowcy. Wyżej umieszczony fotel (podobnie jak w crossoverze) gwarantuje lepszą widoczność do przodu, zwiększając czynne i bierne bezpieczeństwo. Do takiego samochodu łatwiej się też wsiada i wysiada. Charakterystyczna deska rozdzielcza z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem, jest bardzo czytelna i ułatwia percepcję. Przesuwany środkowy schowek z przesuwanym podłokietnikiem to praktyczne i wygodne rozwiązanie. Dźwignia zmiany biegów znajduje się na płycie połączonej z deską rozdzielczą, co umożliwia również szybką, precyzyjną i wygodniejszą zmianę biegów.
Bagażnik. Mniejsza o jego pojemność… ważne, że wszystko się mieści i niekoniecznie nawet trzeba starannie układać :)
Tags: Renault, samochód rodzinny, minivan, Scenic, Grand Scenic