Napisane przez Mateusz Homa. Opublikowano w Samochody DACIA | osobowe
Być może ktoś pomyśli, że przesadzam, ale zaryzykuję tezę, że świat SUVów dzieli się na erę przed pojawieniem się Dustera i po wprowadzeniu Dustera na rynek. Czemu tak uważam? Otóż do roku 2010 (rok premiery rynkowej Dustera) zwykle na SUVa trzeba było wydać ok. 100 tys. zł. Tymczasem okazało się, że Dustera można kupić już za połowę tej ceny. Uterenowione i modne pojazdy, kojarzone z bogactwem i szpanem, które były nieosiągalnym marzeniem wielu nabywców, nagle stały przystępne jak nigdy.
Duster od samego początku był bestsellerem. Czemu zawdzięcza swój sukces? Chyba po prostu temu, że jest to miły dla oka, nieprzesadzony, funkcjonalny i dobrze jeżdżący w każdym terenie samochód.
Jeżeli już mówimy o SUVach, to jasno trzeba powiedzieć, że nie są to samochody terenowe. Są to samochody rekreacyjne, off-roadowe, z powiększonym prześwitem, wzmocnionym zawieszeniem i - chociaż nie w każdej wersji - z napędem na obie osie. Duster pod tym względem wypada bardzo dobrze, a jego właściwości jazdy w terenie są o wiele lepsze niż niejednego droższego SUVa. Samochód posiada wysoki prześwit 210 / 205 mm (4X4 / 4X2) i bardzo dobre kąty natarcia i zejścia wynoszące odpowiednio 30° i 36°.
Skrzynia biegów jest zestopniowana podobnie jak w samochodach dostawczych - jedynka jest bardzo krótka (5,8 km/h przy 1000 obr/min) i przy 6-biegowej skrzyni to nie szóstka jest nadbiegiem, co raczej jedynka jest reduktorem. Dlaczego krótka jedynka jest tak ważna w Dusterze? Wolne poruszanie się w trudnym terenie pozwala kierowcy na:
- “czytanie terenu” przy włączonym sprzęgle na wolnych obrotach (brak nadmiernego przeciążania sprzęgła),
- maksymalne wykorzystanie dużego prześwitu samochodu (niewielkie ugięcia zawieszenia przy wolnej jeździe),
- unikanie uszkodzeń części mechanicznych (mniejsze ryzyko silnych i gwałtownych przeciążeń ograniczników zawieszenia przenoszonych na nadwozie),
- mniejsze obciążenie sprzęgła przy ruszaniu (nie ulega przegrzaniu),
- łatwiejsze ruszanie z obciążeniem i z przyczepą,
- utrzymanie stabilnej prędkości na stromych zjazdach,
- bezpieczne utrzymywanie stałej prędkości w terenie na pierwszym krótkim biegu.
Przy dźwigni zmiany biegów znajduje się pokrętło sterowania napędem, które można ustawić w trzech pozycjach: 2WD / AUTO / 4WD LOCK. Tryb 2WD działa jak w każdym innym samochodzie z przednim napędem. Po włączeniu AUTO napęd tylnej osi dołącza się automatycznie w momencie uślizgu przednich kół. Tryb 4WD LOCK to program na naprawdę trudny teren, kiedy konieczny jest stały napęd na cztery koła.
Czy kupujący powinni wybierać wersję 2x4 czy 4x4? To zależy… i to nie tylko od grubości portfela. Rolnicy, leśnicy, weterynarze, geodeci i budowlańcy raczej powinni wybrać wersję z napędem na cztery koła. Wszyscy inni, którzy mają ograniczony budżet, za cenę dopłaty do wersji 4x4 powinni raczej wybrać bogatsze wyposażenie. Duże koła, wzmocnione zawieszenie i wysoki prześwit w zupełności wystarczą tym, których terenowa jazda ogranicza się do wjeżdżania na wysokie krawężniki.
Napisane przez Mateusz Homa. Opublikowano w Samochody DACIA | osobowe
W Dacii od momentu przejęcia marki przez Renault obowiązywała polityka oferowania przestronnych samochodów w przystępnej cenie. Nazwa samochodu pochodzi od angielskiego słowa „lodge” (rzeczownik: „domek letniskowy”, „hotel”, czasownik: „zakwaterować”), które ma odzwierciedlać ponadprzeciętne możliwości transportowe pojazdu.
W żadnym innym samochodzie osobowym stosunek przestrzeń/cena nie jest tak atrakcyjny jak w Lodgy. Minivan występuje w wersji 5-osobowej i 7-osobowej, a bagażnik ma pojemność aż 827 cm3 (do rolety). Jeżeli kompakty w wersji kombi (np. Renault Megane Grandtour) uznawane są za rodzinne i pakowne, to co dopiero należałoby powiedzieć o Lodgy?
W największym skrócie: idealne auto dla tych, którzy mają duże potrzeby i mało pieniędzy.